naamsbekendheid van de e-Gulden

Geschatte leestijd: 2 minuten

Naamsbekendheid van de e-Gulden

Marktonderzoek

Noodzaak van marktonderzoek naar de naamsbekendheid van de e-Gulden
Wil je de naamsbekendheid van de e-Gulden goed in kaart willen brengen dan kom je op het terrein van het marktonderzoek.

Deze bedrijfstak levert op dit gebied een prima product waar je iets aan hebt. Er wordt begonnen met een eerste meting. Deze wordt ook wel de nul-meting genoemd. Het is het moment waarop nog niemand van je heeft gehoord. Daarna wordt periodiek een aantal mensen gevraagd of men je kent. Die groepen kunnen door gebruik van statistische technieken nog relatief klein zijn.

De vragen worden vaak in lijstvorm via internet of e-Mail aangeboden maar ook telefonische enquêtes komen veel voor.

naamsbekendheid van de e-Gulden
marktonderzoek naar naamsbekendheid gaat vaak via de telefoon

 

Kosten marktonderzoek

Marktonderzoek is een specialisme. En kost dus geld. Logisch, iedere specialist verdient zijn geld. Maar voor een organisatie als de stichting e-Gulden foundation is elke euro er eentje teveel. En dus komt een dergelijk onderzoek, hoe nuttig dan ook, er niet van.

Informele aanpak naamsbekendheid van de e-Gulden.

Wat je wel kunt doen is een zo groot mogelijk mensen uit je eigen netwerk benaderen met een aantal vragen over de e-Gulden. Hoewel de kwaliteit ver achter zal blijven bij het werk van de marktonderzoeker kan het een globale indruk geven. Een eigen onderzoek op dit gebied heeft ooit opgeleverd dat de naamsbekendheid niet nul was maar zeker ook niet meer dan enkele procenten.

Naamsbekendheid van de e-Gulden in de media

Een ander aspect is je vermelding in de media. Sommige cryptomunten zoals de Bitcoin komen regelmatig in het nieuws. En dan wordt dat nog wel eens aan regionale en landelijke munten gekoppeld. Dan zien we dat de concurrent van e-gulden meestal naar voren wordt gehaald. Deze munt die oorspronkelijk guldencoin heette maar later de naam heeft gewijzigd naar Gulden blijft technisch ver achter bij e-Gulden.

Maar men heeft bij Gulden zaken als marketing, uitstraling en netwerk   goed op orde.  Ook de vertegenwoordiging naar buiten toe is consequent dezelfde persoon.  e-Gulden kan op dat punt nog heel veel leren van haar grootste concurrent. Maar we kunnen het voorkomen in de media wel als criterium nemen voor naamsbekendheid. En dan blijkt deze toch nihil te zijn. Soms valt de term e-Gulden een keertje in een krantenkop. Maar dan blijkt het bij doorlezen toch altijd om de concurrent te gaan.

Verbetering naamsbekendheid van de e-Gulden is noodzakelijk

Niemand heeft belangstelling voor iets waarvan hij niet weet dat het bestaat. Dus een groot deel van de zeer geringe belangstelling voor e-Gulden is hier aan te wijten. Verbetering van de naamsbekendheid van de e-Gulden is een taai proces. Natuurlijk is het te koop. Elk reclamebureau zal graag een campagne voor je opzetten. Maar dan komt de bekende aap weer eens uit de mouw: Er is geen geld voor beschikbaar.

Guerrillamarketing lijkt nodig

Er zal dus een vorm van zogenaamde guerrillamarketing moeten komen om naamsbekendheid van de e-Gulden te realiseren.  De term guerrillamarketing slaat op een speciale vorm van marketing. Hierbij gebruik men onconventionele middelen om de naam onder de aandacht te brengen. Deze middelen vragen geen groot budget. Maar vaak wel de nodige werkzaamheden. En niet te vergeten heel veel creativiteit bij de bedenkers van de reclamecampagne.